Dlaczego warto jeść ryby?

Ryby odgrywają ważną rolę w żywieniu człowieka na każdym etapie jego rozwoju. wartościowym posiłkiem zarówno dla dzieci, jak i osób dorosłych. Udowodniono, że w krajach, gdzie ryby stanowią stały element jadłospisu, ludzie żyją dłużej i znacznie rzadziej chorują na nowotwory oraz choroby związane z układem krążenia.

Sandacz
SandaczRyba Słodkowodna

Ryba, która posiada białe i delikatne mięso o niskiej zawartości tłuszczu. Stanowi wyśmienite źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, mających działanie prozdrowotne – szczególnie pod kątem pracy układu sercowo-naczyniowego. Jego mięso bogate jest w selen oraz witaminy z grupy B i D.

Kaloryczność: 93kcal/100g

Zawartość białka: 19g/100g

Zawartość tłuszczu: 0,7g/100g

Rozmiar: 40-130cm

Waga: 10-15kg

Leszcz
LeszczRyba Słodkowodna

Bardzo zdrowa ryba, posiadająca wiele cennych wartości odżywczych. Mimo tego, wciąż dość mało popularna wśród Polaków. Leszcz posiada dość tłuste i delikatne mięso, bogate w kwasy Omega-3 oraz fosfor, wapń, potas, magnez, czy witaminę A.

Kaloryczność: 105kcal/100g

Zawartość białka: 17g/100g

Zawartość tłuszczu: 4,5g/100g

Rozmiar: 30-82cm

Waga: 3-11kg

Płoć
PłoćRyba Słodkowodna

Niewielka ryba, charakteryzująca się ościstym, białym i delikatnym mięsem. Jedna z najchudszych ryb pływających w naszym regionie, dlatego też jej spożywanie rekomendowane jest osobom na niskokalorycznej diecie np. cukrzykom, ciśnieniowcom. Stanowi doskonałe źródło białka oraz witamin z grupy B oraz fosforu, potasu, wapnia i żelaza.

Kaloryczność: 90kcal/100g

Zawartość białka: 20g/100g

Zawartość tłuszczu: 1g/100g

Rozmiar: 20-50cm

Waga: 0,5-2kg

Okoń
OkońRyba Słodkowodna

Chuda ryba, w której znajdziemy wysoką zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3. Okoń stanowi świetne źródło pełnowartościowego białka, dlatego też może być spożywany na zmianę z mięsem zwierzęcym. Spożywając go regularnie dostarczamy naszemu organizmowi sporą dawkę selenu, witaminy D i B6.

Kaloryczność: 97kcal/100g

Zawartość białka: 18g/100g

Zawartość tłuszczu: 2g/100g

Rozmiar: 15-60cm

Waga: 1-4kg

Lin
LinRyba Słodkowodna

Oścista i średniotłusta ryba o słodkawym smaku i zapachu. Najlepiej smakuje smażony i gotowany w śmietanie. Jego mięso to istne bogactwo witamin z grupy B (szczególnie B2, B3 i B6).

Kaloryczność: 79kcal/100g

Zawartość białka: 13g/100g

Zawartość tłuszczu: 3g/100g

Rozmiar: 20-70cm

Waga: 1-7kg

Troć Wędrowna
Troć WędrownaRyba Słonowodna

Ryba, która swoim wyglądem oraz strukturą mięsa mocno przypomina łososia i pstrąga. Delikatna w smaku, praktycznie bez ości – nie nadaje się do wędzenia. Troć wędrowna stanowi bardzo dobre źródło selenu – w 100 g znajdziemy 80% zapotrzebowania dziennego na ten pierwiastek.

Kaloryczność: 104kcal/100g

Zawartość białka: 17g/100g

Zawartość tłuszczu: 4g/100g

Rozmiar: 25-100cm

Waga: 2-30kg

Dorsz
DorszRyba Słonowodna

Chuda ryba, którą dodać do swojego jadłospisu powinny szczególnie osoby, znajdujące się na diecie. Charakteryzuje się białym, lekko słodkim mięsem o specyficznym zapachu. Jego niewątpliwą zaletą jest wysoka zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3, w stosunku do niskiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych – ma to znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia.

Kaloryczność: 78kcal/100g

Zawartość białka: 18g/100g

Zawartość tłuszczu: 0,5g/100g

Rozmiar: 30-100cm

Waga: 2-40kg

Szczupak
SzczupakRyba Słodkowodna

Drapieżna ryba, niezwykle delikatna w smaku, posiadająca chude i jędrne mięso (praktycznie pozbawione tłuszczu). Podczas gotowania, należy pamiętać, że nie należy poddawać go nadmiernej obróbce termicznej. Szczupak bogaty jest przede wszystkim w witaminy C i A oraz kwas foliowy, wapń, żelazo, magnez oraz cynk.

Kaloryczność: 82kcal/100g

Zawartość białka: 18g/100g

Zawartość tłuszczu: 0,8g/100g

Rozmiar: 30-160cm

Waga: 3-25kg

Węgorz
WęgorzRyba Słodkowodna

Bardzo tłusta ryba, bogata w witaminy D, A oraz B12. Węgorz zawiera niacynę, czyli witaminę rozpuszczalną w wodzie pełniącą ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego. Jego mięso zawiera spore ilości fosforu – pierwiastka wspomagającego mineralizację kości i zębów.

Kaloryczność: 281kcal/100g

Zawartość białka: 15g/100g

Zawartość tłuszczu: 24g/100g

Rozmiar: 40-200cm

Waga: 0,5-9kg

Łosoś Szlachetny
Łosoś SzlachetnyRyba Słonowodna

Jedna z najbardziej popularnych ryb na naszych stołach. Posiada charakterystyczne jędrne, bladoróżowe mięso, praktycznie pozbawione ości, ale o dużej zawartości tłuszczu. Łosoś zawiera wiele drogocennych kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz witamin z grupy A, B i E. Jedna porcja tej ryby zaspokaja dzienne zapotrzebowanie człowieka na jod i potas.

Kaloryczność: 207kcal/100g

Zawartość białka: 20g/100g

Zawartość tłuszczu: 14g/100g

Rozmiar: 30-160cm

Waga: 2-45kg

Śledź
ŚledźRyba Słonowodna

Zdecydowanie najbardziej popularna ryba morska w Polsce, charakteryzująca się specyficznym zapachem i posmakiem. Mimo tego, ż e śledź zawiera sporą ilość tłuszczu, to 70% tego tłuszczu zawierają dobroczynne dla organizmu kwasy tłuszczowe jedno i wielonienasycone. Warto dodać, że śledzie to doskonałe źródło witamin A, D i E oraz mikroelementów tj. żelazo, fosfor, cynk i miedź.

Kaloryczność: 163kcal/100g

Zawartość białka: 16g/100g

Zawartość tłuszczu: 11g/100g

Rozmiar: 10-30cm

Waga: 0,5-30kg

Flądra
FlądraRyba Słonowodna

Delikatna, niezbyt tłusta ryba o białym mięsie, charakteryzująca się spłaszczonym, asymetrycznym ciałem. Spożywając 100 g mięsa flądry, dostarczymy ponad połowę dziennego zapotrzebowania w selen – mikroelement niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Kaloryczność: 90kcal/100g

Zawartość białka: 19g/100g

Zawartość tłuszczu: 1g/100g

Rozmiar: 25-60cm

Waga: 2-8kg